توصیه های طّب سنتّی

آمادگی والدین برای بارداری

1391/1/17 14:14
نویسنده : باربد و باران
23,503 بازدید
اشتراک گذاری

بعداز ازدواج به دنیا آوردن یک غنچه آسمانی جزو اولویت های پدر و مادر می شود . برخی از بارداری و برخی نیز از داشتن فرزند واهمه دارند و برخی شدیداً روز شماری می کنند که مهمانی آسمانی به جمع خانواده بیاید و لذت زندگی را دوچندان نماید .آمادگی روحی و جسمی خانواده برای پذیرش نوزاد از اهّم مسائل است . مادر باید دارای تعادل مزاجی و قابلیت پذیرش نطفه و آمادگی روانی برای تحمل دوران بارداری را داشته باشد.

به « ادامه بحث مراجعه فرمایید »

 

قبل ار بارداری سعی کنید با شناخت طبع خود از نظر طبع سنی و مزاج دوره ای آمادگی بیشتری برای تحمل فشار جسمی و روحی دوران بارداری داشته باشید . از سویی نیز با این شناخت  می توانید در مصرف اغذیه و اشربه سازگار دقت بیشتری داشته باشید تا هم بارداری آسانتر بگذرد و هم سلامتی مادر و نی نی با ریسک کمتری مواجه شود .

طبع  انسان در هر مقطع سنی :

 دوران حیات یک انسان را به چهار مرحله تقسیم کرده اند :

سن رشد ( سن نمو ) :

که از تولد تا 20 سالگی است در این مقطع در شرایطی که غلبه یکی از اخلاط به دلایل دیگری واقع نشود طبع  انسان دموی و صفراوی است .
سن جوانی :

 از 21 تا 35 سالگی است در این مقطع طبع  انسان صفراوی است .
سن میانسالی :

 از 35 تا 50 سالگی است که در این برهه سنّی طبع انسان سوداوی است .
سن پیری یا کهنسالی :

 یعنی از 50سالگی به بالا که در آن طبع  غالب بلغمی است .

ولی برای اینکه بدانیم آیا یکی از اخلاط در بدن ما از خالت تعادل خارج شده و به اصطلاح غلبه کرده است علائمی بیان کرده اند که از روی آن میتوانیم بفهمیم آیا ما جزو کدام دسته هستیم . در زیر فقط برای اطلاع خوانندگلن محترم برخی از این نشانه ها را می آورم هرچند که سنجش مزاج یک فرد دقت بیشتری لازم دارد که در صورت نیاز می توانید فرم مزاج سنجی را که بنده تهیه کرده ام رایگان دانلود کرده پس از بررسی و پاسخ دهی برایم ایمیل کنید تا مزاج تان را برایتان تشخیص دهم .

علایم چیرگی اخلاط اربعه (صفرا،سودا،بلغم و دَم ) در بدن انسان

 در علم طب منظور از اخلاط خلطهای چهارگانه یعنی صفرا،سودا،بلغم و خون است که اگر باندازه طبیعی و متناسب با یکدیگر باشند لازم و مفید و الا مضرند. مسبب بروز یا زمینه ساز بیماریها اختلاط  و نا متعادل بودن اخلاط (صفرا،سودا،بلغم و خون) است که هر نوع آن دارای نشانی خاصی است:

الف : علایم چیرگی خون و فاسد شدن آن:

قرمزی رنگ درونی پلک زیرین چشم ، سرخی چهره و  قرمزی پر رنگ زبان، سنگینی سر، زیادی ضربان رگها، زیادی خواب و قرمز شدن و غلیظ شدن ادرار، لثه ها . مزه دهان اگر خلط دیگرغلبه نداشته باشد شیرین مزه است، انسان همه چیز را سرخ رنگ میبیند، در خواب نیز همه چیز را سرخرنگ میبیند، دانه های سرخ رنگ در بدن زیاد میشود.

 ب :  علایم چیرگی صفرا و فساد آن :

زردی چشمها و صورت، تلخی دهان، خارش بدن، کمی اشتها، کمی خواب، زردی متمایل به قرمزی ادرار، غش، باد گلو، سوزش و تنگی در فم(دهانه)معده، قی آلوده به صفرا، اسهال، تشنگی، خشکی زبان، گودی چشمها، لرزش، سبکی و تندی نبض و پیداشدن دانه های زرد رنگ دیدن خواب هایی با تم رنگ زرد ، صاعقه، آتش سوزی و امثال اینها  در خصوص جوانان در تابستان در نقاط گرمسیر و در وقت وزش بادهای گرم این بیماریها بیشتر است.

ج : علایم غلبه و فسادبلغم :

سنگینی سر، تنبلی اندامها، سستی بدن، سفیدی رنگ، زیادی بزاق، کمی تشنگی، سفیدی و غلظت ادرار، زیادی خواب و سنگینی زبان واعضا، کندی ذهن، کم هوشی، شلی و باد کردگی چهره وبدن، کمی اشتها، بدی گوارش، کندی و غلظت نبض ،دیدن خوابهایی با موضوعاتی چون  برف و  حمل بارهای سنگین و چیزهای بدبو

د : علایم چیرگی سودا و فساد آن :

تیرگی رنگ زبان، ترشی و بدمزگی دهان، تغییر رنگ و تیرگی چشم وچهره، زیادی فکر، بی تابی، اندوه، ترس بیمورد، کم خوابی، خشکی بینی و دهان، خشونت و زبری پوست، کمی عرق، بدبویی نفس، چروکیدگی چهره، گرفتگی در دهانه معده، پیداشدن لکه های سیاه در بدن، سختی نبض، سفیدی و روانی ادرار 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

مامان تربچه
16 فروردین 91 21:10
ببخشید گزینه ی ادامه ی بحث نداره که


چرا داره خوب نگاه کنید
آرزو مامان نیکی
17 فروردین 91 7:15
شروع به کار وبلاگتون رو تبریک میگم ان شاله که پاینده باشه و بتونیم مطالب جدید و مفیدی رو یاد بگیریم
ببخشید فقط یه خورده فونت مطالب ریزه مخصوصا نوشته های با رنگ سبز .به نظرم اگه یه کم درشت تر باشه واسه خواننده بهتر و راحت تره
ممنون


چشم اصلاح می کنم
مامان بهار
19 فروردین 91 3:00
سلام در مورد وزن کم (8کیلو) دختر 11 ماهه من چه پیشنهادی دارید ممنون[سلام از اینکه دیر پاسخ دادم معذرت . ابتدا باید بدونم از شیر خودتون میخورده یا شیر خشک . بعدش هم وضعیت پوست و رنگ لایه درونی پلک چشمای نی نی تون برام بگید .